Zo zorg jij voor herkenbaarheid in je online zichtbaarheid

Wat een struggle, je weet wat voor onderwerp je gaat laten zien en bespreken in je content op instagram. Je hebt de expertise maar ziet er tegenop om er een toffe visual bij te maken. Niet omdat de tool Canva je irriteert, nee daar werk je graag in, maar je wordt wel gek van alle keuzes die je daar hebt. Waardoor het uren lijkt te duren voordat je klaar bent. Je lijkt wel te verdwalen als een kind in een speelgoedwinkel, zoveel mogelijkheden.

 

Na het lezen van deze blog heb je duidelijk waar je je energie neer mag leggen en verdwaal je niet meer in de speelgoedwinkel Canva omdat de mogelijkheden eindeloos lijken. Wat op zich helemaal niet verkeerd is natuurlijk. Canva zie ik als een bron van inspiratie, wat het ook is, maar ik begrijp ook dat jij daar niet al je tijd kwijt wilt zijn, terwijl je content wil maken voor je instagram om dat je online zichtbaar wilt zijn. 

Focus!  Waar het eigenlijk allemaal om draait is zorgen voor herkenbaarheid in je branding. Overal waar je zichtbaar bent wil je dat herkenbaar maken.

Ik weet zeker dat mijn klanten precies weten wat mijn content is. Kijk maar eens op mijn instagram of website en je zal dezelfde kleuren, lettertypes en stijl zien. 

 

visual/ content van het instagram profiel van ziezzichtbaar.nl
visual/ content van het instagram profiel van ziezzichtbaar.nl
visual/ content van het instagram profiel van ziezzichtbaar.nl

Zo creëer jij herkenbaarheid in je content

Kies je huisstijl en blijf daarbij. 

Je hebt van die bedrijven die blijven switchen in kleuren, lettertypes en andere soorten stijlen. Ze kunnen geen keuze maken. Ik snap het want als je gebruikmaakt van Canva is de keuze reuze. Doordat we zo dichtbij het vuur zitten en zelf onze content en andere dingen zoals logo’s en visitekaartjes kunnen gaan maken. Met deze tool Canva is de verleiding wel erg groot om te veranderen van huisstijl. Nadeel van deze strategie is dat alle herkenbaarheid die je hebt opgebouwd in 1 klap kwijt bent en je elke keer weer opnieuw kan beginnen. Dat is zo zonde van alle moeite die je erin hebt gestopt.

 

Voer je huisstijl overal door. 

Ja je leest het goed ECHT overal. Van je website tot je visitekaartje, je werkboeken, je lead magnet, je gratis weggevers, thumbnails en al je content op social media. Ook hiervoor kan je Canva goed gebruiken. In Canva zit een handige functie waarmee je in 1 druk op de knop het formaat van je visual kan wijzigen, waardoor je eenvoudig in een ander formaat door kan gaan met dezelfde stijl. Canva kan je ook gebruiken om je eigen stickers en gifs te maken die je kan gebruiken in je stories. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar dat had je vast zelf al gemerkt.

 

Zorg voor consistentie.

In instagram ben je soms afhankelijk van wat je aangeboden wordt in de editor. Je kan natuurlijk je verhalen en Reels maken in Canva wat voor een perfecte herkenbaarheid zorgt, maar ik kan mij voorstellen dat dit niet ten allen tijde handig is. Kies daarom in Instagram de lettertypes en kleuren die het meest lijken op die van je huisstijl en hierbij geldt ook: blijf hierbij. Boodschap is wel duidelijk denk ik. Zorg voor consistentie! Altijd en overal.

Foto van Astrid krol die speels spontaan lachend op deze foto staat

Waarom is die herkenbaarheid zo belangrijk? 

We leven in een snelle wereld waarin de informatie voor het oprapen ligt. We worden zonder dat we het willen overladen met allerlei informatie. Vanaf het moment dat je instagram opent komt de juiste informatie, waar jouw interesse ligt je al schreeuwend, knippert met veel lawaai en triggers tegemoet. Het is dus zaak dat jij als content deler niet wegvalt tussen alle informatie die jouw volgers al te zien krijgen. 

Zaak dus om het korte moment dat je hebt de volle aandacht te pakken. En omdat je dus maar een paar seconden hebt is herkenbaarheid, jouw sausje, jouw identiteit de manier om ervoor te zorgen dat je volger denkt, hé, dat wil ik verder bekijken en lezen, want daar haal ik altijd zoveel waarde uit. 

Stel je nu voor dat jij niet herkenbaar bent voor je volger, dan kan je je vast voorstellen dat deze zonder pardon gewoon door scrollt op zoek naar iets wat wel de volledige aandacht en interesse pakt. Dat wil jij ook. Je stopt toch liever geen tijd in content waar moeiteloos aan voorbij wordt gescrold?

Herkenbaarheid is dus de belangrijkste sleutel tot succes!

Wil jij opvallen tussen alle content geweld? Dan heb jij dus content te maken met jouw eigen stijl, jouw sausje, jouw identiteit en daar dan ook bij te blijven. Dit kan super eenvoudig in Canva.

Dit kan je zelf doen , maar om het jou makkelijk te maken heb ik een product Pimp je insta ontwikkelt waarbij ik samen met jou, je stijl, jouw sausje, jouw identiteit toevoeg aan unieke gepersonaliseerde Canva templates die je elke keer weer opnieuw kan vullen met de content die je wilt delen met je volgers. 

Gewoon eenvoudig op een manier die jou niet langer in verleiding brengt te gaan zoeken in al die duizenden templates op Canva.

Voordeel: niemand heeft wat jij hebt! Zo val je nog meer op. Jouw content ziet er authentiek uit. Je ziet dat het geen templates zijn die je in de Canva bibliotheek hebt gevonden net als al die anderen op instagram.  Je valt direct op waardoor jouw volger niet langer aan je content voorbij scrollt. Waardoor je betrokkenheid en je bereik groter zal worden. Dit is wat je wilt. Meer bereik, meer betrokkenheid, meer omzet.

Bekijk hier het Pimp je Insta pakket

Win de content game op instagram!

Wacht niet langer en koop direct je gepersonaliseerde Canva templates.