waarom moet jij nu starten met reels?

Video content je ziet het overal ook jij consumeert elke dag video. Je hoeft je social media kanalen maar te openen en overal kan je video video vinden. Wist je dat we elke week gemiddeld 6,5 uur aan video content consumeren.  Video content is Hot en trendy. Je kan er niet meer onderuit. De reden om nu zelf ook de stoute schoenen aan te trekken en te starten met het maken van video content.

Maar eerst wil je er meer over weten en in deze blog neem ik je mee. Je denkt misschien dat video content creeren heel erg moeilijk is, maar het valt mee. Ook wij “de voor het digitale tijdperk geboren ondernemers vrouwen” kunnen dit appeltje schillen. Beloofd!

 

In deze blog leer je meer over;

  • Waarom video content hot en trendy is
  • Wat het verschil is tussen een video en een reel
  • Wat het verschil is tussen een reel en een story
  • Waar een goede reel aan moet voldoen
  • Mijn persoonlijke tips bij het maken van een reel
visual/ content van het instagram profiel van ziezzichtbaar.nl

Waarom video content Hot en Trendy is?

Video’s zijn hot en je loopt eigenlijk wel een beetje achter als je hier nog geen gebruik van maakt. Daarnaast is het doodzonde, want wat je met video content kan bereiken is groots.

Video content zorgt er voor dat een extra zintuig wordt ingezet om je ideale doelgroep te kunnen aanspreken. Okee het is niet echt een zintuig zintuig maar de energie die mensen voelen bij je video content kan vele malen groter zijn dan bij een foto, visual of geschreven tekst.

Een video zegt meer dan 1000 woorden. En daar ben ik het mee eens. Dit is een van de redenen dat video zo Hot en trendy is, het raakt mensen sneller. Een andere reden is dat het sneller te consumeren is.

Een video kijkt makkelijk weg, het is niet voor niks dat we zeker 6,5 uur per week van deze content consumeren. Je herkent het vast wel… je opent instagram om even iets te posten en voor je het weet is er een half uur verstreken om dat je ongemerkt door de aangeboden reels zit te scrollen.

Nog een reden waarom het hot en trendy is. Het werkt verslavend. Kans is groot als je 1 reel deelt ze meer reels van je gaan bekijken. Doordat het zo populair is zijn steeds meer ondernemers ook reels gaan maken en delen op instagram. Er is heel veel te bekijken.  Hierdoor is het dus interessant om zelf ook te gaan starten met het maken van Reels.  En de beste tijd om te starten is nu!

Het delen van Reels is de manier om nieuwe volgers/ potentiele klanten te vinden. Of eigenlijk vinden ze jou. Dit is ook een grote factor in waarom Video content Hot en trendy is. Het delen van video content brengt kansen met zich mee.

De laatste reden waarom het hot en trendy is om video content te delen is dat doormiddel van Reels het relatief makkelijk is om video content te maken. Een reel maken hoeft niet zo heel ingewikkeld te zijn.

Wat het verschil is tussen een video en een reel

Een reel is een video maar er zijn wel wat verschillen. Allereerst is het belangrijk om je uit te leggen wat shortform video content is.

 

Shortform video content

Shortform video content is eigenlijk gewoon een fancy naam voor super korte video’s die minder dan een minuut duren.

Je kan dit type video op verschillende online platformen tegenkomen. Naast instagram kan je ze ook vinden op Youtube als youtube shorts en natuurlijk de trendsetter op het gebied van deze korte video’s is TikTok. En ze zijn altijd in een verticale stand te bekijken.

Het zijn video’s die gemakkelijk en snel te bekijken zijn.  Het beste van alles is dat ze super effectief zijn om snel informatie over te brengen en om meer interactie te creëren met jouw publiek. Dus, als je op zoek bent naar een manier om je verhaal op een leuke en pakkende manier te vertellen, dan zijn short video’s de perfecte manier om dat te doen!

Zoals ik hierboven ook al vertelde is het maken van een reel ten opzichte van een video vrij gemakkelijk. Je hebt geen professionele editing tools of skills nodig. Geen duur camara apparatuur. Je kan het gewoon met je eigen telefoon maken en daarvoor gratis tools gebruiken.

Wat het verschil is tussen een Reel en een story?

Beide zijn een vorm van shortform video content wat is dan het verschil? Athans dat kan, want stories kunnen ook foto’s zijn.

Het verschil zit hem in de plek waar je het deelt en waar en hoelang het zichtbaar is.

Ik neem je even kort mee in wat een story is en waar je deze kan delen en vinden op instagram.

wat zijn stories op instagram?

Instagram stories deel je op een andere plek als je reels. Deze zijn ook maar 24 uur zichtbaar tenzij je er een highlight van maakt. Deze heb je vast wel eens gezien. Dat zijn de bolletjes op je profiel direct onder je bio en nog boven je feed.

Terug naar je stories. Op deze plek wil je en kan je enkel connecten met je volgers. Dus alleen je volgers kunnen je stories zien.

Je kan in je stories delen met een video maar dit kunnen ook foto’s zijn waarover je een tekst kan zetten en allerlei stickers kan toevoegen. Zelfs muziek kan je hier toevoegen.  Een story kan je in een reeks maken maar duren per story maximaal 15 seconden.

Ik vind het een erg leuke manier om in contact te komen met mijn volgers door pollstickers te delen waarop ze snel en gemakkelijk kunnen reageren. Je kan dan vervolgens in een DM het gesprek aanknopen en een connectie opbouwen.

 

Waar moet een goede reel aan voldoen?

Een goede reel heeft een klein to do lijstje.

1. De video is van goede kwaliteit. Zorg voor goed licht een schone lens en een zo hoog mogelijke resolutie.

2. Begin je reel met een goede Hook, of haak in het nederlands. Je wilt met deze korte tekst je kijker binnen hengelen zodat hij niet wegscrollt.

3. Zorg voor beweging. maak gebruik van meerder korte clips die een vloeind verhaal vertellen. De reden hiervan is omdat je wilt dat je kijker getriigerd blijft en steeds weer iets nieuws ziet. Een reel die volledig of meerder malen is bekeken is een teken voor het algoritme om je reel vaker te laten zien aan andere gelijksoortige kijkers.

4. Maak je niet korter dan 6 seconden en niet langer dan 12 seconden. De spanningsboog is kort. Maak dus je punt snel duidelijk ofe verwijs naar de caption, de tekst onder je Reel voor meer informatie.

5. Voeg muziek en/ of een voice-over toe.  Hoewel veel Reels zonder gelluid worden bekeken, vandaar de tekst en mogelijke ondertiteling, is en kan een audio een grote invloed hebben op je bereik. Een audio die nieuw is en die trending wordt kan ook jou Reel een boost geven waardoor hij wellicht vaker wordt getoond.

Ik kan heel veel met je delen oer het maken van shortform video en ook over longformvideo trouwens maar daarover meer in een ander blog. Maar dit zijn wel de belangrijkste items waar een reel aan moet voldoen.

Mijn persoonlijke tips bij het maken van een reel

Om deze blog helemaal af te maken is een persoonlijk lijstje ook erg welkom, want iedere creator heeft zo zijn eigen tips en tricks bij het maken van een reel. Er zijn namelijk meerder wegen naar Rome om een Reel te kunnen maken.

Je kan er verschillende soorten tools voor gebruiken en er zijn ook heel wat verschillende formats die je kan inzetten. Maar Astrid wat bedoel met formats?

Een format is bijvoorbeeld een bepaald soort video die jij steeds weer opnieuw maakt. Echt jouw sausje heeft. Dit kan een talking reel zijn waarin je gewoon jezelf filmt en iets vertelt van waarde voor je kijker. Het kan een lipsync reel zijn die heel veel humor heeft en toch ook waardevol is voor je kijker. Het kan ook een clip zijn uit een pod- of vodcast die je hergebruikt. Zo zijn er heel veel verschillende formats die je kan inzetten bij een Reel. Welke bij jou past is dus uittesten en onderzoeken waar je kijker op aanslaat.

Dit is direct ook tip 1 van mij. Geef jezelf de tijd en ruimte om verschillende soorten reels te testen. Kijk naar trends, kijk naar hoe jij jouw boodschap het beste overbrengt naar je kijker. Wat wil deze kijker zien en op welke manier ontvangt hij het beste?

Tip 2 is ga onderzoek doen naar verschillende soorten formats. Doe inspiratie op. Ga kijken hoe je concullega’s hun boodschap delen. Let op laat je inspireren, maar ga nooit kopieren. Maak er je eigen versie van.

Tip binnen de tip. Sla al deze inspiratie reels op. Dit kan binnen instagram maar je kan ook de tool Trello hiervoor gebruiken.

Tip 3. Neem de tijd om je Reels op te nemen. En maak er echt een moment van. Plan een dagdeel. Zet alles klaar. En maak in dat dagdeel alle video’s voor je reels. Op een later moment kan je ze voorzien van tekst en muziek. Maar zorg dat je beeld materiaal hebt.

Tip 5. Maak een mapje op je telefoon waarop je allerlei video deelt die je zou kunnen gebruiken in je reels. Dit kunnen beelden zijn van jou aan het werk, aan het wandelen. van je huis of je tuin, je vakanties eigen alles kan je wel gebruike. Het is handig om zo’n B-roll bibliotheek op je telefooon te hebben staan.

Het is reels tijd!

Onder mijn klanten zitten veel vrouwen die zo ontzettend graag meer willen doen met reels, maar wat skills missen om deze echt te gaan maken. Ik dacht dit moet anders kunnen. Daarom organiseer ik elke maand een hele praktische reels workshop, waarbij je letterlijk mee kijkt op mijn scherm en stap voor stap een Reel leert maken.

Ben jij klaar om de skills te leren die je nodig hebt om met video content aan de slag te gaan?

Meld je dan nu direct aan voor de reelsworkshop op Dinsdag 27 februari van 10 tot 12 uur

Hoewel ik dacht al enige kennis te hebben over het maken van een reel, heeft Astrid me op een plezierige en toegankelijke manier veel bijgebracht. Haar enthousiasme en kennis maakten de leerervaringen direct toepasbaar in de praktijk. Dank je wel Astrid!🙏🏻

Win de content game op instagram!

Stel je voor hoe het zou voelen als jij elke week 1 of meerder reels kan delen en dit je niet meer uren van je tijd gaat kosten omdat je neit weet hoe je de tekst op de juiste tijd kan laten opploppen of hoe jij nu die juiste audio vindt. Of misschien wil je wel voice-over toevoegen en leren over welek verschillende soorten reels je allemaal kan maken binnen de reelseditor van instagram. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn, als je maar weet hoe het werkt.

Deze workshop kost je 2,5 uur van je tijd en jij kan de rest van het jaar aan de slag met shortform video content zonder dat het onnodig veel extra tijd van je kost omdat je niet weet aan welke knoppen je moet draaien.